ایران دریلینگ: عملیات حساس خدمات چاههای نفت و گاز بدون نیاز به دکل برای نخستین بار در کشور انجام شد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از خبرگزاری فارس برای نخستین بار در کشور، عملیات حساس خدمات چاههای نفت و گاز بدون نیاز به دکل انجام شد. عملیات بدون دکل اسیدکاری گسترده و تمیزسازی چاه در فاز 4 میدان گازی پارس جنوبی با کشتی اسیدکاری و تمیزسازی پیشرفته و مجهز توسط متخصصان داخلی انجام شد. اجرای موفقیت آمیز این پروژه برای نخستین بار، نتیجه دو سال بررسی، طراحی مهندسی و آنالیز ریسک بود که شرکت نفت و گاز پارس با مدیریت خود و قبول ریسک، زمینه حذف دکل از عملیات انگیزش و زنده کردن چاهها را فراهم ساخته و موجب میلیونها دلار صرفه جویی ارزی شد. شرکت نفت و گاز پارس، ضمن مدیریت کلان این پروژه، اجرای آن را به شرکت ایرانی مهندسی و خدمات چاه پیمای مهران واگذار کرد. در این پروژه با حذف دکل از عملیات چاه ها، موجب کاهش هزینههای عملیاتی، بهینه سازی در زمان و چابکی عملیات خدمات چاهها در میدان گازی استراتژیک و حائز اهمیت پارس جنوبی شد. این روش نو آورانه همچنین گواهی بر توانمندی داخلی در ارائه راهکارهای موثر و نوین در بهینه سازی تولید و عملیات حساس خدمات چاهها در میادین دریایی کشور است.
این عملیات از مهندسی شامل برنامه ریزی و طراحی عملیات، شبیه سازی ها، تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی و عواقب آن با نرم افزارهای روز دنیا، تا اجرای موفقیت آمیز- ایمن، کارآمد، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست- آن حاصل کار تیم مشترکی از مهندسان و متخصصان با تجربه شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و خدمات چاه پیمای مهران بود. شرکت مهندسی و خدمات چاه پیمای مهران که از سال 2009 میلادی در مهندسی و اجرای عملیات اسیدکاری و تمیزسازی چاههای نفت و گاز در میادین مختلف واقع در خلیج فارس و دریای عمان فعال است، با اعتماد شرکت نفت و گاز پارس، موفق به انجام عملیات بدون دکل اسیدکاری گسترده و تمیزسازی چاه با نرخ تولیدی بالا در سکوی تولیدی فاز 4 میدان گازی پارس جنوبی با کشتی اسیدکاری و تمیزسازی پیشرفته و مجهز شد. قابلیت مانور کشتی با توجه به تغییر جهت وزش باد حین جریان دادن چاه به منظور کاهش زمان از دست رفته نهان، از دیگر مزایای این روش است. این روش همچنین دارای کمترین وابستگی به پلتفرم است که نتیجه آن کمترین مداخله در روال عادی عملیات سکوی تولیدی است. همچنین فاصله بسیار زیاد مشعل از سکو با توجه به محل و نحوه قرارگیری کشتی نسبت به سکو و همچنین طراحی و اجرای سیستم پیشرفته پرده آب جهت به حداقل رساندن اثر تشعشعات حرارتی به سمت تجهیزات و ادوات عملیاتی سکو و در نهایت قدرت مانور کشتی در جهت ترک سریع موقعیت در شرایط اضطراری به منظور افزایش ایمنی سکو در صورت بروز حادثه احتمالی، از دیگر مزایای انحصاری این روش جدید محسوب میشود.
کد خبر : 2587
ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir